Recruitment advies van Tjappie
Recruitment is een mengelmoes van verschillende activiteiten. Elke doelgroep kent haar eigen aanpak, maar in de basis zijn de verschillen beperkt.
Basis
Recruitment heeft veel weg van sales, we verkopen een product. In ons geval een vacature. En wanneer wij een product kopen, willen we graag geïnformeerd zijn en gemakkelijk een aankoop doen. Soms fysiek, vaak online.
Online
Gelijk aan de trend van het kopen van producten, vindt recruitment veel online plaats. Dit betekent dat je digitale winkel op orde moet zijn om vacatures te “kopen”. Eenvoudig gezegd, kopers moeten de vacatures snel kunnen (terug)vinden en de nodige informatie tot het maken van een aankoop.
Strategie
In de huidige markt draait het om 3 zaken: De aanbieding, snelheid & communicatie.
Jouw vacature dient te concurreren met soortgelijke jobs in de buurt. Een sterkere aanbieding zal men naar jou toe trekken.
Vandaag besteld, morgen in huis. Mensen willen niet wachten op een bevestiging van hun sollicitatie of pas een week later gebeld worden. Snelheid is key! Hoe eerder en strakker jij het proces op gang kan zetten, hoe groter de kans dat ze voor je gaan werken. Veel sollicitanten haken af of worden al gestrikt door jouw concurrenten.
In de bezorgsector sterk aanwezig, de track & trace. Steeds meer mensen willen 24/7 op de hoogte gehouden van hun aankoop. Nou hoeft dat niet in recruitment, maar communicatie over het recruitmentproces en het geven van tijdelijke updates, is wel zo vriendelijk.
Employer Branding
Het uiteindelijke doel is natuurlijk om je recruitment kosten per nieuwe collega zo laag mogelijk te krijgen. Door te investeren in jouw verhaal over je bedrijf en cultuur, zal het werven op langere termijn makkelijker gaan.